Publications

Publications of our research project and its members include:

Aasman, S.I. & T. Slootweg, (2017) “Een zeer korte videogeschiedenis,” Tijdschrift voor Mediageschiedenis, vol. 20, no. 1, pp 115-121.

Slootweg, T. (2017) “Van sociale naar ‘antisociale’ media? Over de nalatenschap van het Haagse videocollectief ‘Meatball’ (1972–1993) in een gesprek met Rien Hagen en Cesar Messemaker,” Tijdschrift voor Mediageschiedenis, vol. 20, no. 1, pp. 141-148.

Aasman, S.I. & T. Slootweg, (2017) “Hybride beheer van een hybride medium: Over de rol van het LIMA in het behoud van videokunst in een gesprek met Gaby Wijers,” Tijdschrift voor Mediageschiedenis, vol. 20, no. 1, pp. 157-163.

T. van der Heijden (2017), interviewed by Lukas Plank on Matrix: Computer & Neu Medien, Austria 1 radio/ORF, 8 January 2017

J.C.M. Wachelder (2016), “Regeneration: Generations Remediated”, in: Time & Society 0(0), pp.1-21, doi:10.1177/0961463X16678253.

S.I. Aasman (2016) “The Introduction of Ciné-Kodak: ‘The Long-Awaited Answer'”, in: Giovanna Fossati & Annie van den Oever (eds.), Exposing the Film Apparatus: The Film Archive as Research Laboratory, Amsterdam: Amsterdam University Press & EYE Filmmuseum, pp.119-129.

T. Slootweg (2016) ‘Imagining the User of Portapak: Countercultural Agency For Everyone!’, in: Giovanna Fossati & Annie van den Oever (eds.), Exposing the Film Apparatus: The Film Archive as Research LaboratoryAmsterdam: Amsterdam University Press & EYE Filmmuseum, pp. 177-188.

T. van der Heijden (2015) Technostalgia of the Present: From Technologies of Memory to a Memory of TechnologiesIn: NECSUS – European Journal of Media Studies. Vol.4, No.2, pp. 103-121.

T. Slootweg & S.I. Aasman (2015) ‘Democratic Television in the Netherlands. Two Curious Cases of Alternative Media as Counter-Technologies‘. In: View. Journal of European Television, History & Culture. Vol. 8, No. 7, pp. 21-37.

T. Slootweg (2015) ‘Amateur Filmmaking. The Home Movie, the Archive, the Web‘ [review]. In: Tijdschrift voor Mediageschiedenis (Dutch Journal for Media History). Vol. 18, No. 1, pp. 119-121.

A. Fickers (2015) ‘Hands-on! Plädoyer für eine experimentelle Medienarchäologie‘. In: Technikgeschichte. Vol. 82, No. 1, pp. 67-85.

S.I. Aasman. (2014), “New Media Technologies and the right to Broadcast Yourself“, in: M. Broersma & C. Peters (eds.) “Retelling Journalism Conveying Stories in a Digital Age”. Leuven-Paris-Walpole, MA: Peeters, pp. 47-64.

J.C.M. Wachelder (2014) ‘Toys, Christmas Gifts and Consumption Culture in London’s Morning Chronicle‘. In: Journal of the International Committee for the History of Technology, Vol. 19, pp. 13-32.

S.I. Aasman (2014) “Saving Private Reels? Archiving user generated content (formerly known as home movies) in the digital age”. In: Rascaroli, Laura, Young, Gwenda and Monahan, Barry (ed.), Amateur Filmmaking the Home Movie, the Archive, the Web. Bloomsbury Academic.

T. van der Heijden & S.I. Aasman (2014) ‘“Hare Majesteit de Smalfilm” – The making of de vroege amateurfilm(er)‘. In: Tijdschrift voor Mediageschiedenis (Dutch Journal for Media History). Vol. 17, No. 1, pp. 7-26.

T. van der Heijden (2014) ‘“Voor ik vergeet”. Spinvis en het potentieel van reflexieve technostalgie‘. In: A. Andeweg & L. Wesseling (eds.), Wat de verbeelding niet vermag! Essays bij het afscheid van Maaike Meijer. Nijmegen: Vantilt, pp. 130-135.

A. Fickers & A. van den Oever (2013) ‘Experimental Media Archaeology: A Plea for New Directions‘. In: A. van den Oever (ed.). Technē/Technology Researching Cinema and Media Technologies – Their Development, Use, and Impact. Amsterdam: Amsterdam University Press, pp. 272-278.

J.C.M. Wachelder (2013) ‘Electro! Spelen met persoonlijke herinneringen, cultureel geheugen en geschiedenis‘. In: F. Huisman, N. Randeraad, G. Verbeeck (eds.), Geschiedenis is overal. Amsterdam: Wereldbibliotheek, pp. 122-141.

T. van der Heijden & T. Slootweg (2013) “De Familiefilm als Cultuurhistorische Bron” (blog). In: ‘Collecties Blog – Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid‘ (08-03-2013).

S.I. Aasman (2013) : “Impossible family portraits: Users, new media technologies and the writing of amateur media history“. In: New Cinemas: Journal of Contemporary Film. Vol. 11. No. 2-3 (September).

S.I. Aasman (2012) “Smile, Wave or Blow a kiss”. Home movies and tele-technologies from the hearth“. In: S. Kmec & V. Thill (ed.), Tourists and nomads. Amateur images of migration, Jonas Verlag, pp. 161-169.